اختلالات سیستم خنک‌کاری مزدا 323:

گرم کردن، داغ کردن و یا جوش‌آوردن خودروی مزدا 323

مزدا 323 یکی از خودروهایی می‌باشد که با وجود طراحی فن تک دور اما در صورت نگهداری صحیح خودرو به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی موتور آن گرم، داغ و یا حتی جوش نمی‌آورد.

همانطور که متوجه شدید از سه واژه "گرم کردن"، "داغ کردن" و "جوش آوردن" بحث شد. 

1- "گرم کردن" زمانی است که علیرغم به موقع  روشن شدن فن خودرو، آمپر ماشین بالا و سپس پایین می‌آید.

2- "داغ کردن" زمانی است که یا (رادیاتور خالی از آب شده) و یا (گردش آب در اثر بسته ماندن ترموستات متوقف شده و رادیاتور عملا خنک است). در نتیجه آمپر آب معمولا با تاخیر تا انتها بالا رفته و دیگر پایین نیاید. پس از گذشت مدتی بخار  آب وارد رادیاتور شده و شروع به تخلیه از طریق مخزن انبساط می کند. در این حالت موتور در اصل داغ می شود اما علایم آن در رادیاتور خودرو مشهود نیست.

3- "جوش آوردن" زمانی‌ است که آمپر ماشین بالا رفته و پایین نمی‌آید (یا دیر پایین می‌آید) و آب رادیاتور نیز در حال جوشیدن و همراه با فشار از طریق مخزن انبساط در حال تخلیه شدن است.

4- "حالت عادی" زمانی است که آمپر ماشین در هر شرایطی ثابت باشد. (معمولا آمپر مقداری از وسط پایین‌تر است. تقریبا اگر بشماریم روی درجه شماره 9 قرار می‌گیرد).

 

تبصره: گاهی ممکن است آمپر آب بالا ‌رود اما با استفاده از دستگاه دیاگ متوجه شویم که فن به موقع عمل می‌کند. چنین وضعیت و یا وضعیت‌های خاص مشابه را بعدا به طور کامل توضیح می‌دهیم.

 

* برخی دلایل ایجاد اختلال در سیستم خنک‌کاری خودروی مزدا 323:

 

1- گیر کردن ترموستات در حالت بسته بودن آن

2- خرابی فشنگی یا همان سنسور دمای آب

3- خرابی درب رادیاتور

4- بسته بودن مجرای آب در رادیاتور، شیلنگ‌ها و یا محفظه‌‌های موتور

5- خرابی واتر پمپ

6- خرابی رله‌‌ها و یا فیوز

7- حجم بالای گاز کولر

8- گردش سخت چرخ‌ها در اثر خرابی ترمز و یا ...

9- تنظیم نامناسب موتور و به هم خوردن تعادل نسبت سوخت به هوا

10- خرابی دینام، باطری، کمپرسور کولر و یا سیمکشی خودرو

11- خرابی فن رادیاتور یا کولر

12- اتصال بدنه نامناسب

13- گردش برعکس فن رادیاتور یا کولر

14- خرابی پی سی ام (کامپیوتر)

15- عدم استفاده از ضدیخ و یا حتی ترکیب مناسب آن با آب

16- هوا کشیدن سیستم گردش آب

17- حرکت  دایم خودرو در وضعیت دنده سنگین و در شیب بسیار تند

18- خرابی تسمه دینام و یا شل بودن آن

   19- خرابی پولی سر میل لنگ

  20- به هم خوردن تایم موتور و فیلر شیم‌های سوپاپ خودرو

  21- کف تراشی بیش از حد مجاز و استاندارد خودرو

  22- کمبود روغن و یا کاهش فشار آن

  23- استفاده نامناسب و نامتعارف و بیش از توان ولتاژ برق ماشین

  24- خرابی درجه پشت آمپر

  25- خرابی واشر سرسیلندر

  26- بسته بودن منافذ رادیاتورهای کولر و آب و یا حتی جلو پنجره خودرو

  27- عدم وجود انحنا در شکل هندسی رادیاتور کولر و آب

  28- عدم رعایت فاصله یکسان در همه جای رادیاتور کولر و آب از یکدیگر

  29- عمود نبودن دو رادیاتور کولر و آب نسبت به سطح زمین

  30- استفاده از روغن موتور نامناسب

  31- عدم استفاده از ضدیخ و ترکیب مناسب آن

  32- اختلال در عملکرد سیستم برق رسانی به خصوص کویل

  33- عدم تنظیم مناسب و ناهماهنگی فیلر شمع‌های خودرو

  34- اختلال در عملکرد (نوسان ولتاژ) یکی از سنسورهای اکسیژن، دریچه گاز و MAF

  35- ....