وایر مزدا 323:

در خودرو مزدا 323 دو نوع وایر وجود دارد:

شکل 1: نمایش انواع وایر در موتور ZM

1) وایر استوانه‌ای یا لوله‌ای (قطعه‌های شماره 4 در عکس فوق)

2) وایر سیمی (از جنس ابریشم) (قطعه‌های شماره 2 در عکس فوق)

وایر سیمی نیز خود شامل دو نوع است:

2-1) وایر سیمی مربوط به سیلندر شماره 1

2-2) وایر سیمی مربوط به سیلندر شماره 3

 

*نحوه تست سلامت اهمی وایر‌ها:

شکل 2: تست سلامت وایر‌های سیمی (ابریشمی) مزدا 323 با اهم‌متر

وایر‌های سیمی مزدا 323 سیلندر 3 و 1 از نظر مقاومت و طول با یکدیگر متفاوت هستند. در جدول زیر تفاوت وایر‌های مذکور در موتور‌های ZM و FS قابل ملاحظه است. در ایران موتور‌های ZM معمول می‌باشد. مقاومت وایر شماره یک، 3.3 الی 7.8 کیلو اهم و وایر شماره سه، 2.9 الی 6.9 کیلو اهم می‌باشد. به هیچ عنوان وایر خارج از رنج تعریف شده را روی ماشین نصب نکنید.

 

شکل 3: نمایش مقاومت وایر‌ها

 

 

 

نکته 1: همیشه وایر‌ها را از نظر سلامت ظاهری (به جهت نداشتن برق دزدی)  و اهمی تست کنید.

نکته 2: در هنگام تعویض وایر‌ها حتما دقت کنید که از نوع اصلی خریداری و نصب گردد.

نکته 3: به هیچ وجه از وایر‌های سیمی (سیم معمولی - مس) استفاده نکنید. سیم نوع اصلی وایر از جنس ابریشم مخصوص می‌باشد.

 

* دیگر روش‌های تست سلامت وایر مزدا 323:

1) زمانیکه خودرو کاملا سرد است، در یک مکان تاریک با یک عدد اسپری آب روی وایرها بپاشید. مراقب باشید کویل‌ها و پورت‌های آن خیس نشود. سپس خودرو را روشن کنید. اگر اطراف وایر جرقه دیدید نسبت به تعویض وایر اقدام نمایید؛

2) دفرمه شدن، زخمی شدن روکش سیم ابریشمی وایر و یا گشاد و ترک دار شدن نگه‌دارنده‌های وایر به کویل و شمع.

 

نکته 4: به هیچ وجه جهت تست سلامت وایر و یا کویل، وایر را در حالیکه خودروی شما روشن می‌باشد از شمع جدا نکنید. این عمل منجر به نوسان شدید ولتاژ خودرو و نهایتا آسیب به PCM (کامپیوتر) خودروی شما می‌شود.