شمع مزدا 323:

همانطور که می‌دانید شمع خودرو انجام عمل جرقه جهت اشتعال سوخت متراکم شده در سیلندر را بر عهده دارد. 

نکته 1: هر وقت قصد باز کردن شمع خودروی خود را داشتید، صبر کنید خودرو سرد شود؛

نکته 2: هر وقت قصد بستن شمع خودروی خود را داشتید، ابتدا یک شیلنگ تقریبا 20 سانتی‌متری برای این کار طراحی کنید و با قرار دادن قسمت چینی شمع داخل شیلنگ‌، به آرامی شمع را داخل بخش خورجینی کرده و شروع به چرخاندن شیلنگ کنید. این عمل باعث می‌شود رزوه‌های سرسیلندر موتور خراب نشود. سپس با آچار مخصوص شمع را به میزان استاندارد سفت نمایید؛

 نکته 3: خواهشمندم جهت استفاده از حداکثر توانایی خودرو و همچنین افزایش عمر و سلامت خودروی خود حتما از شمع فابریک مزدا 323 استفاده نمایید. شمع فابریک و یا استاندارد مزدا 323 شامل موارد زیر است:

1- شمع فابرک با نام DENSO و با مشخصه فنی F288 18 110 و KJ16CR11 (ساخت ژاپن)

2- شمع عادی و استاندارد با نام Mazda و با مشخصه فنی BP 13 18 110A (ساخت آمریکا)

3- شمع عادی و استاندارد با نام DENSO و با مشخصه فنی K16PR U11 

4- شمع سوزنی با نام DENSO  و با مشخصه فنی SK20R-11

5- شمع عادی و سوزنی با نام NGK و با مشخصه های فنی BKR6EGP / BKR5E-11

 

نکته 4:فاصله دهانه هر چهار عدد شمع خودروی مزدا 323 (فیلر دهانه شمع مزدا 323) به میزان ‌1.1 میلی‌متر است؛

نکته 5: همیشه بعد از تمیز کردن شمع با سمباده نرم یا فرچه مخصوص، ابتدا کل شمع را کاملا با بنزین و یا اسپری انژکتور شور از ذرات سمباده و آلودگی و حتی چربی تمیز و سپس اقدام به فیلرگیری نمایید؛

نکته 6: همیشه مراقب باشید رزوه‌های شمع و سرسیلندر آلوده به چربی و ذرات گرد و خاک نباشد و شمع به سهولت در جای خود باز و بسته شود.

 

علایم خرابی شمع مزدا 323:

قبل از پرداختن به علایم خرابی شمع خودرو توصیه می‌کنم که همیشه هر 20.000 کیلومتر نسبت به تعویض شمع خودرو اقدام شود. اما گاهی اتفاق می‌افتد که قبل از رسیدن به این رنج، با مشاهده برخی علایم به شرح ذیل می‌بایست نسبت به تعویض زودهنگام شمع اقدام نمود:

1) شکستگی در قسمت چینی شمع؛

2) سایش و کوتاه شدن بیش از حد الکترودها و خارج شدن حالت آنها از استاندارد؛

3) مشاهده نقاط، یا رگه های سیاه ریز و یا خط ممتد کربن روی چینی شمع (خال زدن روی چینی شمع که اصطلاحا به carbon tracked plug یا carbon tracking معروف است) که به دلیل کاهش مقاومت شمع و درنتیجه افزایش شدت جریان برق اتفاق می افتد. علت این کاهش می تواند ناشی از الف) فاصله بیش از حد دهانه شمع ب) ضخامت بالای آلودگی الکترودهای شمع ج) به گریس یا مواد شوینده آغشته شدن الکترودها؛ باشد. البته مساله دیگری هم منجر به این مساله می باشد و آن وجود ترک های و یا حفره های بسیار ریز روی چینی شمع می باشد.

 توجه 1: تمیز کردن چینی شمع و از بین بردن خط سیاه و صرفا تمیز کردن الکترودها مشکل را حل نمی کند. بهترین راه، شناسایی شمع و تعویض آن به همراه وایر مربوطه است. فیلر شمع را هم بررسی کنید و دقت کنید الکترودهای آن چرب نباشد.

توجه 2: این مساله باید در اسرع وقت پیگیری و حل شود. عدم رسیدگی به این موضوع، منجر به لرزش و ریپ شدید موتور می شود (بیشتر در حالت idle خود را نشان می دهد) و کم کم منجر به آسیب رساندن به کویل و کامپیوتر خودرو می شود.

 4) ریپ زدن و یا لرزش موتور.

 

* عیب‌یابی خودرو مزدا 323 بر اساس مشاهده برخی وضعیت‌های شمع:

1) اگر الکترودها و چینی محافظ الکترود به رنگ سفید متمایل به خاکستری و یا زرد متمایل به خاکستری تا قهوه ای و اخرایی روشن باشد

در نتیجه: وضعیت ترکیب سوخت و درجه حرارت شمع انتخابی در بهترین وضعیت می باشد؛

2) اگر الکترودها و چینی محافظ الکترود به رنگ اخرایی متمایل به قرمز باشد

درنتیجه: وضعیت ترکیب سوخت و درجه حرارتی شمع انتخابی در وضعیت مناسب می باشد. فقط این تغییر رنگ ناشی از استفاده از مکمل سوخت و یا بنزین بدون سرب است؛

3) اگر الکترودهای شمع خودرو با لایه ای از خاکستر چسبنده و خشک آغشته شده باشد

درنتیجه: سوخت خودرو مناسب نمی باشد (سوخت یا مکمل سرب دار استفاده شده است) و باید حتما شمع تمیز شود؛

4) اگر الکترودهای شمع خودرو به رنگ اخرایی روشن و داخل سیلندر نیز به همین رنگ باشد

درنتیجه: یا به دلیل استفاده از مکمل به مقدار زیاد است است که در این صورت مشکلی نیست ولی در غیر این صورت یعنی نسبت سوخت به هوای خودروی شما خیلی کم است. در این حالت معمولا مسایل زیر مشاهده می‌شود:

- خودرو با چند استارت روشن می‌شود؛

- اگزوز خودرو اندکی تپ تپ می‌کند (حالت دقیقا شبیه حالت ریتارد است) و موتور نرم کار نمی‌کند.

5) اگر الکترودهای خودرو کاملا سیاه و دوده زده (به شکل مخمل سیاه رنگ) باشد

درنتیجه: نسبت سوخت به هوا زیاد است یا فیلتر هوا به شدت کثیف شده است یا کنیستر خراب است یا سنسور دمای آب رسوب گرفته است؛

6) اگر الکترودهای شمع خودرو خال‌های ریز داشته و مقداری الکترود تغییر شکل داده باشد

در نتیجه: تایم، سیستم سوخت و جرقه هر سه چک شود؛

7) اگر شمع خیلی سیاه (چسبنده و کمی سوخته) و کثیف باشد

درنتیجه: به علت تاخیر زیاد در تمیز کردن شمع و طی کردن مسافت طولانی و پر گاز می‌باشد؛

8) اگر رزوه‌های شمع آغشته به روغن شده است

درنتیجه: نشانه خرابی واشر درب سوپاپ است (البته به شرطیکه درب سوپاپ خرابی و زدگی نداشته و یا محل قرار گرفتن واشر به همراه درب سوپاپ زخمی یا چال نباشد)؛

9) اگر الکترودهای شمع کاملا به روغن آغشته شده باشد

درنتیجه: ایراد از ضعف گیت سوپاپ یا رینگ‌های موتور خودرو است؛

10) ...

*نکته: توصیه می‌شود با مراجعه به مراکز معاینه فنی خودرو، میزان اکسیژن خروجی اگزوز را محاسبه کنید و بر اساس آن در خصوص نقصان نسبت هوا/سوخت تصمیم‌گیری کنید. (توضیح اینکه هر چه این عدد به 3 نزدیکتر باشد یعنی فقر سوخت و هر چه به 0 نزدیک‌تر باشد یعنی نسبت متناسب هوا/سوخت)؛