اختلالات سیستم خنک‌کاری مزدا ۳۲۳:

گرم کردن، داغ کردن و یا جوش‌آوردن خودروی مزدا ۳۲۳

مزدا ۳۲۳ یکی از خودروهایی می‌باشد که با وجود طراحی فن تک دور اما در صورت نگهداری صحیح خودرو به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی موتور آن گرم، داغ و یا حتی جوش نمی‌آورد.

همانطور که متوجه شدید از سه واژه “گرم کردن”، “داغ کردن” و “جوش آوردن” بحث شد. 

۱- “گرم کردن” زمانی است که علیرغم به موقع  روشن شدن فن خودرو، آمپر ماشین بالا و سپس پایین می‌آید.

۲- “داغ کردن” زمانی است که یا (رادیاتور خالی از آب شده) و یا (گردش آب در اثر بسته ماندن ترموستات متوقف شده و رادیاتور عملا خنک است). در نتیجه آمپر آب معمولا با تاخیر تا انتها بالا رفته و دیگر پایین نیاید. پس از گذشت مدتی بخار  آب وارد رادیاتور شده و شروع به تخلیه از طریق مخزن انبساط می کند. در این حالت موتور در اصل داغ می شود اما علایم آن در رادیاتور خودرو مشهود نیست.

۳- “جوش آوردن” زمانی‌ است که آمپر ماشین بالا رفته و پایین نمی‌آید (یا دیر پایین می‌آید) و آب رادیاتور نیز در حال جوشیدن و همراه با فشار از طریق مخزن انبساط در حال تخلیه شدن است.

۴- “حالت عادی” زمانی است که آمپر ماشین در هر شرایطی ثابت باشد. (معمولا آمپر مقداری از وسط پایین‌تر است. تقریبا اگر بشماریم روی درجه شماره ۹ قرار می‌گیرد).

 

تبصره: گاهی ممکن است آمپر آب بالا ‌رود اما با استفاده از دستگاه دیاگ متوجه شویم که فن به موقع عمل می‌کند. چنین وضعیت و یا وضعیت‌های خاص مشابه را بعدا به طور کامل توضیح می‌دهیم.

 

* برخی دلایل ایجاد اختلال در سیستم خنک‌کاری خودروی مزدا ۳۲۳:

 

۱- گیر کردن ترموستات در حالت بسته بودن آن

۲- خرابی فشنگی یا همان سنسور دمای آب

۳- خرابی درب رادیاتور

۴- بسته بودن مجرای آب در رادیاتور، شیلنگ‌ها و یا محفظه‌‌های موتور

۵- خرابی واتر پمپ

۶- خرابی رله‌‌ها و یا فیوز

۷- حجم بالای گاز کولر

۸- گردش سخت چرخ‌ها در اثر خرابی ترمز و یا …

۹- تنظیم نامناسب موتور و به هم خوردن تعادل نسبت سوخت به هوا

۱۰- خرابی دینام، باطری، کمپرسور کولر و یا سیمکشی خودرو

۱۱- خرابی فن رادیاتور یا کولر

۱۲- اتصال بدنه نامناسب

۱۳- گردش برعکس فن رادیاتور یا کولر

۱۴- خرابی پی سی ام (کامپیوتر)

۱۵- عدم استفاده از ضدیخ و یا حتی ترکیب مناسب آن با آب

۱۶- هوا کشیدن سیستم گردش آب

۱۷- حرکت  دایم خودرو در وضعیت دنده سنگین و در شیب بسیار تند

۱۸- خرابی تسمه دینام و یا شل بودن آن

   ۱۹- خرابی پولی سر میل لنگ

  ۲۰- به هم خوردن تایم موتور و فیلر شیم‌های سوپاپ خودرو

  ۲۱- کف تراشی بیش از حد مجاز و استاندارد خودرو

  ۲۲- کمبود روغن و یا کاهش فشار آن

  ۲۳- استفاده نامناسب و نامتعارف و بیش از توان ولتاژ برق ماشین

  ۲۴- خرابی درجه پشت آمپر

  ۲۵- خرابی واشر سرسیلندر

  ۲۶- بسته بودن منافذ رادیاتورهای کولر و آب و یا حتی جلو پنجره خودرو

  ۲۷- عدم وجود انحنا در شکل هندسی رادیاتور کولر و آب

  ۲۸- عدم رعایت فاصله یکسان در همه جای رادیاتور کولر و آب از یکدیگر

  ۲۹- عمود نبودن دو رادیاتور کولر و آب نسبت به سطح زمین

  ۳۰- استفاده از روغن موتور نامناسب

  ۳۱- عدم استفاده از ضدیخ و ترکیب مناسب آن

  ۳۲- اختلال در عملکرد سیستم برق رسانی به خصوص کویل

  ۳۳- عدم تنظیم مناسب و ناهماهنگی فیلر شمع‌های خودرو

  ۳۴- اختلال در عملکرد (نوسان ولتاژ) یکی از سنسورهای اکسیژن، دریچه گاز و MAF

  ۳۵- ….

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *