فیلتر بنزین مزدا ۳۲۳:

فیلتر بنزین مزدا ۳۲۳ در درون باک و زیر صندلی عقب می‌باشد. توصیه می‌شود به منظور سلامت سوزن‌های انژکتور، پمپ بنزین و آرام و یکنواخت کار کردن خودرو هر ۲۵۰۰۰ کیلومتر تعویض شود. این وسیله مانع عبور ذرات خیلی ریز معلق به درون مجرای اصلی سوخت و سوزن‌های انژکتور می‌شود. تراکم این فیلتر از صافی بنزین خیلی بیشتر است و تمیز کننده قوی‌تری است.

شکل ۱: فیلتر بنزین مزدا ۳۲۳

به منظور دیدن جایگاه فیلتر، اینجانب یک عدد فیلتر بنزین را از بالا باز نموده‌ام و آن را در تصویر زیر می‌بینید. (حفره u شکل در روی پایه و بدنه). فیلتر درون آن از جنس کاغذ می‌باشد که از آن عکسی تهیه نشده است.

شکل ۲: برش عرضی فیلتر بنزین مزدا ۳۲۳

  

نکته: در صورتیکه تعویض بدنه پمپ بنزین به منظور تعویض صافی بنزین هزینه بالایی را به شما تحمیل می‌کند می‌توانید از نوع چینی با مارک DENSO خریداری کنید. این قطعه چینی دو عیب دارد. ۱) درجه باک اصلی روی آن کاملا ثابت قرار نمی‌گیرد که با قرار دادن یک عدد لاستیک زیر آن، این نقیصه حل می‌شود. ۲) با بستن مجرای قرار گیری پمپ الکترونیکی بنزین (وسط و درون بدنه اصلی) و ایجاد فشار اندک هوا از لوله خروجی بنزین (لوله‌ای که بنزین پمپ شده را به سمت ریل سوخت هدایت می‌کند) می‌بینید که هوا متراکم نمی‌شود و این یک نقص بزرگ است. این عیب زمانی خود را نشان می‌دهد که خودرو با تک استارت روشن نمی‌شود و قدرت خودرو در هنگام شتاب بسیار پایین است و عدم فشار استاندارد پمپ بنزین را با ریپ زد‌ن‌های خیلی خیلی کوچک حس می‌کنید. به منظور جلوگیری از به وجود آمدن این ایراد بزرگ، همانطور که گفته شد تست کنید. اگر هوا متراکم نشد عیب از همان سیفون روی بدنه (به سیفون بدنه نیز معروف است) است. این سیفون مانع ایجاد حباب هوا و نبود بنزین در داخل فیلتر درونی بدنه می‌شود. سیفون مذکور در قسمت زیرین بدنه است و یک عدد قطعه پلاستیکی سفید رنگ در انتهای خود دارد که دارای دو ضامن در طرفین است. این قطعه به راحتی قابل ملاحظه است. ضامن‌ها را آزاد کنید و قطعه پلاستیکی را به همراه اورینگ درون آن خارج کنید. ایراد فوق‌الذکر ناشی از کم قطر بودن این اورینگ است. می‌توانید اورینگ فابریک بدنه قبلی را جایگزین کنید یا نسبت به خرید اورینگ قطورتر با جنس مقاوم در مقابل بنزین اقدام نمایید. پس از نصب اورینگ و بستن قطعه پلاستیکی انتهای سیفون بدنه، باز هم از متراکم شدن هوا حتی پس از بستن پمپ بنزین (پمپ الکترونیکی) اطمینان حاصل کنید. (توجه داشته باشید که با قرار دادن پمپ الکترونیکی بنزین در جای خود نیازی به بستن محل قرارگیری پمپ الکترونیکی با انگشت نیست.)

شکل ۳: نمایش مکان سیفون بدنه بر روی بدنه کامل پمپ بنزین مزدا ۳۲۳