رادیاتور مزدا ۳۲۳:

موتور خودروی مزدا ۳۲۳ جهت تعدیل دمای خود از سیستم گردش آب بهره‌ برده است. یکی از بخش‌‌های مهم سیستم خنک‌سازی موتور این خودرو رادیاتور می‌باشد. رادیاتور مزدا ۳۲۳ اف ال در دو نوع طراحی شده است. یک نوع رادیاتور برای ماشین‌های دنده‌ای و نوع دیگر برای ماشین‌های اتوماتیک.

تفاوت این دو رادیاتور بدین شرح است: تعداد لوله‌های سیستم خنک‌کننده وسط رادیاتور در سیستم اتوماتیک بیشتر اما قطر لوله‌ها کوچکتر است. (در نوع اصلی و در خودروی دنده‌ای تعداد لوله ۷۲ عدد می‌باشد). همچنین در خودروی اتوماتیک وجود لوله خنک کن روغن گیربکس در مخزن زیر رادیاتور مشهود است. ضمنا پیچ تخلیه آب رادیاتور در نوع اتوماتیک در زیر مخزن زیرین رادیاتور (قسمت شیلنگ خروجی) وجود دارد و با پیچگشتی چهارسو باز و بسته می‌شود. پیچ تخلیه آب رادیاتور در نوع دنده‌ای در کنار مخزن زیرین و زیر فن کندانسور وجود دارد و با دست باز و بسته می‌شود.

نکته ۱: سعی کنید همیشه از رادیاتور اصلی و مخصوص ماشین خود (دنده‌ای یا اتوماتیک) استفاده نمایید. البته یک تجربه شخصی اینکه در شهر‌های گرم، خودروهای دنده‌ای می‌توانند از رادیاتور اتوماتیک استفاده نمایند. تعداد لوله بیشتر منجر به خنک کردن سریع‌تر آب خواهد شد. (توجه: این مساله حتی با توجه به اینکه بخشی از رادیاتور مزدا ۳۲۳ اتوماتیک جهت خنک کردن روغن گیربکس اختصاص دارد اما با توجه به تعداد لوله های بیشتر در رادیاتور خودروی ۳۲۳ اتوماتیک، کاملا آزمایش شده و با اطمینان این مطلب ارائه شده است)

نکته ۲: به منظور افزایش عمر سیستم خنک کن خودرو، بهتر است همیشه از مایع خنک کن (ضدیخ+آب مقطر+کولانت) استفاده نمود.

نکته ۳: همیشه از تمیز بودن لوله‌های رادیاتور اطمینان حاصل نمایید. تمیز بودن رادیاتور کولر نیز اهمیت دارد.

* تخلیه آب رادیاتور مزدا ۳۲۳:

به منظور تخلیه آب رادیاتور مراحل زیر را طی کنید:

۱- قبل از تخلیه آب بهتر است ماشین روشن باشد تا آب داخل رادیاتور گردش پیدا کند و هر آلودگی ته نشین شده‌ای با آب ترکیب شود. (در زمان تخلیه آب، بهتر است کمی صبر کرد تا ماشین تقریبا خنک شود)؛

۲- یک عدد ظرف زیر رادیاتور قرارداده و پیچ تخلیه (یا شیلنگ زیرین رادیاتور) را باز کنید؛

۳- آب تخلیه شده را مشاهده کنید. اگر پر از گل و زنگ آهن است باید پیچ تخلیه را بسته و داخل رادیاتور آب خالی ریخته سپس ماشین را روشن کرده و تنظیم هوای ورودی به داخل خودرو را روی بخاری گذاشته و اجازه دهید فن ماشین یک الی دو بار روشن و سپس خاموش شود. مجددا صبر کنید ماشین کمی خنک شود و آب را مجددا به روش قبل تخلیه نمایید؛

۴- از محلول Flush استفاده کرده و طبق دستور پس از خنک شدن کامل موتور، آن را به موتور اضافه کرده و موتور را روشن و سیستم هوا را در وضعیت بخاری قرار داده و اجازه دهید یک یا دو بار فن روشن و خاموش شده و کمی که ماشین خنک شد محلول شستشو را تخلیه کنید. (این محلول کل سیستم را از هر گونه گل و زنگ آهن پاک سازی می‌کند)؛

۵- مجددا بگذارید ماشین کاملا خنک شده و مجددا موتور را یکبار دیگر به روش بالا با آب پر کرده و شستشو دهید و اجازه ندهید اثری از محلول FLUSH در مسیر باقی بماند و در نهایت بعد از خنک شدن تخلیه نمایید؛

۶- شیلنگ منبع انبساط را خارج کرده و کل منبع را با دو دست از طرفین گرفته و به سمت بالا بکشید تا آزاد شود. منبع مذکور را کاملا تمیز و در جای خود مجددا نصب نمایید؛

۷- ماشین آماده اضافه کردن محلول استاندارد (۱ الی ۱.۵ لیتر ضدیخ  و مابقی آب مقطر) می‌باشد. گنجایش آب کل خودرو حدودا ۶ الی ۶.۵ است.

نکته ۱: در زمان تخلیه آب از سیستم بهتر است اندکی صبر کرد تا ماشین مقداری خنک شود و خطری برای شما یا تعمیرکار نداشته باشد.

نکته ۲: در زمان آبگیری (الف-آب معمولی ب- FLUSH ج- مایع خنک کن استاندارد (ضدیخ و آب مقطر و کولانت)) نیز موتور کاملا باید خنک باشد. عدم توجه به این مهم منجر به تابدیدگی سرسیلندر و موتور می‌شود.

* هواگیری رادیاتور مزدا ۳۲۳:

هواگیری رادیاتور مزدا ۳۲۳ را به دو روش می‌توان انجام داد:

الف) رادیاتور مزدا ۳۲۳ پس از تخلیه آب (دمای آب برای تخلیه نباید بالا باشد) و پر شدن مجدد از محلول استاندارد، کل سیستم نیاز به هواگیری دارد. هواگیری آن بسیار ساده است. مخلوط ضدیخ و آب (مایع خنک کن استاندارد) را داخل رادیاتور ریخته و پس از پر شدن آن سیستم تنظیم هوا را در وضعیت بخاری گذاشته و خودرو را روشن کنید. صبر کنید تا ماشین گرم شود و ترموستات باز شود (با این عمل می‌توان از باز و بسته شدن ترموستات اطمینان حاصل کرد). با باز شدن ترموستات خواهید دید ناگهان آب درون رادیاتور پایین می‌رود. در این هنگام مجددا مایع خنک کن استاندارد را به رادیاتور اضافه کنید تا پر شود و سریع درب رادیاتور را ببندید. منبع انبساط را نیز از محلول پر کرده و بگذارید ماشین کار کند و فن خودرو روشن و سپس خاموش شود. حرکت کردن با ماشین تا این مرحله مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما هواگیری کامل وقتی انجام شده است که ماشین خاموش شده و موتور سرد شود و کسری آب سیستم از طریق منبع انبساط مکش شود. بعد از آن باید سطح آب منبع انبساط را در رنج تعریف شده آن تنظیم نمود (از آن کم کرد یا به آن اضافه نمود).

نکته ۴: به هیچ وجه زمانیکه ماشین گرم شده است درب رادیاتور را باز ننمایید. ضمنا پس از تخلیه آب، تا زمانیکه خودرو گرم است، مخلوط ضدیخ و آب داخل سیستم نکنید.

نکته ۵: همیشه سیستم خنک کن به خصوص رادیاتور و شیلنگ‌ها را بازدید نمایید که مبادا نشتی داشته باشد. سیستم خنک‌کن خودروی مزدا ۳۲۳ از نوع مدار تقریبا بسته می‌باشد (خودروی ۲۰۶ و یا ال ۹۰ مدار کاملا بسته هستند) و وجود کوچکترین نشتی منجر به بالا رفتن دما می‌شود.

 ب) پس از تخلیه و انجام مراحل شستشوی منابع و مجاری آب، محلول استاندارد را داخل رادیاتور ریخته و پس از پر شدن کامل آن، خودرو را در حالیکه درب رادیاتور باز است به همراه سیستم بخاری روشن کنید. صبر کنید خودرو گرم شود و ترموستات آن باز شود. با باز شدن ترموستات خواهید دید که آب رادیاتور سریع پایین می‌رود. در این مرحله آرام آرام محلول استاندارد را به رادیاتور اضافه نمایید. در حالیکه درب رادیاتو باز است همینطور سطح آب رادیاتور را کنترل نمایید. در این مرحله می‌بینید که آرام آرام سطح آب حباب می‌زند. این حباب‌ها همان هوای محبوس شده در سیستم می‌باشد. آرام آرام ماشین به دمای ۹۶ تا ۹۸ درجه که نزدیک شد حباب‌ها شکل کف به خود می‌گیرد. نگران نباشید. فن شروع به کار می‌کند و به یکباره سطح آب پایین می‌رود و شما باید دوباره محلول استاندارد را به سیستم اضافه کنید. این کار را مجددا تا زمان روشن شدن مجدد فن و حذف کلیه حباب‌ها انجام دهید. ضمنا سرریز شدن اندک محلول استاندارد در این مرحله دور از انتظار نیست.

توجه ۱: فقط بعد از پایان کار و بستن درب رادیاتور، حتما با آب معمولی محلول استاندارد ریخته شده در اطراف رادیاتور را تمیز نمایید.

توجه ۲: در ایران معمولا روش (الف) انجام می‌شود اما در کشورهای اروپایی از روش (ب) برای هواگیری سیستم استفاده می‌کنند.

نکته ۶: در خودروهایی با سیستم خنک کاری کاملا بسته مثل خودروهای خانواده پژو که پیچ هواگیری دارند، در ایران صرفا در حالیکه ماشین خاموش است هواگیری می‌کنند و آنقدر محلول اضافه می‌کنند که از پیچ یا پیچ‌های هواگیری آب خارج شود و سپس پیچ هواگیری را می‌بندند. اما در کشور‌های اروپایی کار را تا همین مرحله انجام نمی‌دهند و هنوز کاملا پیچ هواگیری را سفت نمی‌کنند بلکه ماشین و بخاری را روشن می‌کنند و اجازه می‌دهند حباب‌های ریز هوا هم با گردش آب از خودرو خارج شود.