کویل مزدا ۳۲۳:

شکل ۱: کویل مزدا ۳۲۳

شکل ۲: جا نمایی کویل مزدا ۳۲۳

در شکل فوق قطعه‌های شماره ۳، کویل خودروی مزدا ۳۲۳ می‌باشد. این قطعه عهده‌دار تبدیل و تولید برق با ولتاژ بسیار بسیار بالا جهت ایجاد جرقه در شمع و محفظه احتراق می‌باشد. در این خودرو از دو عدد کویل استفاده شده است. هر کویل از قسمت پایین به واسطه یک عدد وایر لوله‌ای (قطعه شماره ۴ در شکل ۲)، سیلندر زیرین خود را و همچنین به واسطه یک عدد وایر سیمی از جنس ابریشم (قطعه شماره ۲ در شکل ۲) سیلندر دیگر را تحت پوشش قرار داده است. کویل‌های مزدا ۳۲۳ یکی روی سیلندر شماره ۴ نشسته و به واسطه وایر سیمی خود، سیلندر شماره ۱ را پوشش می‌دهد و دیگری روی سیلندر شماره ۲ نشسته و به واسطه وایر سیمی خود، سیلندر شماره ۳ را تحت پوشش قرار می‌دهد.

* نحوه باز کردن کویل‌ها در خودروی مزدا ۳۲۳:

۱- برق منفی خودرو را قطع کنید؛

۲- پورت‌های هر دو کویل را با آزاد کردن ضامن هر یک از کویل جدا نمایید؛

۳- وایرها را با گرفتن قسمت لاستیکی آن (سیم وایر را نکشید) و مقداری همراه با چرخش از کویل‌ها جدا کنید؛

۴- دو عدد پیچ هر یک از کویل‌ها را با آچار باز کرده و کنار بگذارید؛

۵- کویل‌ها را به سمت بالا بکشید.

نحوه تست سلامت کویل‌ها در خودروی مزدا ۳۲۳:

شکل ۳: چگونگی تست سلامت کویل‌ها

 

توجه داشته باشید صرفا روشن شدن ماشین دلیل بر سلامت کویل‌های مزدا نیست. تست سلامت کامل کویل نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. نوسان دور موتور در کیلومتر فقط ناشی از خرابی سنسور دور آرام نیست. خودرویی که موتورش در اصطلاح نرم کار می‌کند فقط از تنظیم سوخت و هوا و یا تنظیم موتور نیست. اگزوز خودرویی که صدای تپ تپ می‌دهد فقط از کمپرس سیلندر و خرابی سیستم سوخت نیست. کشش ضعیف خودرو و ریپ زدن آن در زمان سرگاز فقط از خرابی سیستم سوخت یا دیسک و صفحه نیست و …. یکی از عوامل ایجاد اختلال در موارد یاد شده عدم سلامت (کامل) کویل است. بنابراین به روشن شدن خودروی خود اکتفا نکنید.

۱) کویلی کاملا سالم است که ارتباط ترمینال‌های ۱A (از کویل شماره ۱) با بدنه کویل و ۲A (از کویل شماره ۲) با بدنه کویل در انجام تست با مگاتستر ۵۰۰ ولتی، مقاومتی بالاتر از ۱۰ مگااهم داشته باشند. (شکل شماره ۳)؛

۲) در انجام تست سیم پیچ اولیه کویلهای شماره ۱ و ۲ در خودروی مزدا ۳۲۳ هر یک از کویلها را به روش زیر تست می کنیم: (در انجام تست هر یک از کویلها با اهم متر، می بایست ترمینالهای یاد شده در زیر با یکدیگر در ارتباط باشند.)

کویل شماره ۱:  ترمینال‌های کویل ۱ (۱A با ۱C) و 

کویل شماره ۲: ترمینال‌هایکویل ۲ (۲A با ۲C)، 

۳) تست بعدی قرار دادن اهم‌متر در خروجی وایرهای کویل است. کویل موتورهای ZM بین ۸ – ۱۲ کیلو اهم و کویل موتور‌های FS بین ۷.۲ -۱۰.۸ کیلو اهم می‌باشد؛

ZM: 8-12 Kohm

FS: 7.2-10.8 Kohm

4) در یک مکان تاریک شخصی شروع به استارت زدن کند و شما فقط کویل را مشاهده کنید. اگر جرقه ملاحظه شد و معمولا با صدای شدید نیز همراه خواهد بود، آن کویل معیوب است؛

۵) شکم دار شدن بدنه اصلی کویل. در اینگونه موارد به هیچ وجه نسبت به تعویض کویل اقدام نکنید. ابتدا رفع عیب کنید و بعد عمل تعویض را انجام دهید. معمولا زمانیکه برد PCM خودروی مزدا ۳۲۳ در اثر اتصالی و یا بار بیش از حد کشیدن از مدار برق دفرمه می‌شود این اتفاق می‌افتد. در بدترین وضعیت PCM، حتی اگر کویل سالم باشد خودرو روشن نمی‌شود فقط مجددا کویل شکم دار می‌شود.

نکته ۱: (در موتور‌های ZM) اگر تعداد زیادی کویل داشتید. کویلی را روی ماشین نصب کنید که در هنگام انجام تست شماره ۳، میزان اهم محاسبه شده به عدد ۸ نزدیک‌تر باشد.

نکته ۲: اگر قصد تعویض کویل را داشتید خواهشمندم حتما حتما حتما از نوع اصلی تهیه فرمایید. کویل‌های متفرقه عیب‌های زیادی ایجاد می‌کند که اصلا به دلیل تاکید بر عدم استفاده از آنها، تشریح نمیکنیم.

نکته ۳: به منظور استفاده از حداکثر توانایی کویل حتما قبل از بستن، فلز‌های درون خروجی‌های کویل را با سمباده نرم و دستمال تمیز کنید. ضمنا وایر لوله‌ای که از زیر به کویل وصل می‌شود حاوی یک عدد فنر بلند است که باید سر و ته آن را با سمباده نرم و دستمال تمیز کنید.

نکته ۴: عمده عامل خرابی کویل شستشوی ماشین مخصوصا در هنگام گرم بودن آن است. تاکید می‌کنم جهت داشتن خودرویی سالم از نظر برقی به هیچ وجه موتور و سیستم‌های برقی خودرو را نشویید.