هواگیری سیستم ترمز مزدا ۳۲۳:

هر گاه با فشردن پدال ترمز ضعیف گرفتن یا خالی کردن کم ترمز را در زیر پا احساس کردید (در صورتیکه پمپ ترمز و سیلندر‌های ترمز سالم باشند) سیتم ترمز نیاز به هواگیری دارد.

نحوه هواگیری سیستم ترمز مزدا ۳۲۳ بسیار ساده و به شرح ذیل است:

فقط توصیه می‌شود در صورتیکه نیاز به هواگیری کلیه چرخ‌ها می‌باشد ابتدا چرخ‌های عقب و سپس جلو (در حالتی که موتور روشن است) انجام پذیرد.

وسایل مورد نیاز: ۱- آچار رینگی شماره هشت ۲- شیلنگ هواگیری ۳- ظرف شیشه‌ای

۱- ماشین را در وضعیت روشن قرار دهید؛ ۲- یک نفر پدال ترمز را چند بار فشار داده تا زیر پا به اصطلاح پر شود و سپس نگه دارد؛ ۳- نفر دوم بعد از قرار دادن آچار در محل هواگیری پس از خارج نمودن گردگیر، شیلنگ هواگیری را در محل قرار داده و سر دیگر آن را در انتهای ظرف شیشه‌ای که تقریبا یک سوم آن روغن ترمز دارد قرار می‌دهد. حال شروع به باز کرن پیچ می‌کند و داخل شیلنگ را نگاه می‌کند. قطعا در صورت هوا دار بودن حباب هوا را مشاهده می‌کند. (در حین انجام این کار پای نفر اول کم کم روی پدال پایین می‌آید. تاکید کنید که پا را به هیچ عنوان تا پایان عملیات از روی پدال بر ندارد)؛ ۴- پس از قطع حرکت روغن در شیلنگ پیچ را سفت می‌کنیم. در صورت مشاهده حباب هوا باز هم این فرآیند انجام می‌شود. در پایان گردگیر پیچ هواگیری فراموش نشود. محل‌هایی که احیانا روغن ریخته می‌شود مخصوصا رنگ‌ها، حتما با آب شستشو داده شود.

(((این فرایند را برای هر چرخ آنقدر انجام می‌دهیم که هیچگونه حبابی در روغن خارج شده به درون شیلنگ مشاهده نگردد))).

نکته ۱: بارها مشاهده شده که برخی تعمیرکاران به منظور انجام سریع فرآیند هواگیری اقدام به مکش روغن از پیچ هواگیری توسط دهان می‌کنند. این عمل منجر به خراب شدن و پوسیدگی شدید و تخریب زودهنگام دندان می‌شود.

نکته ۲: روغن ترمز مزدا ۳۲۳ در دو نوع آبی رنگ و زرد رنگ موجود است. خواهشمند است به منظور اضافه یا تعویض روغن ترمز حتما روغن ترمزی استفاده شود که قبلا در سیستم وجود داشته است.

نکته ۳: روغن ترمز خودرو همچون سایر مواد مصرفی ماشین نیاز به تعویض دارد. ترجیحا هر ۲۰.۰۰۰ کیلومتر روغن مذکور تعویض گردد. البته زمان تعویض روغن ترمز را می‌توان با دستگاه رطوبت سنج مخصوص برای این منظور تعیین نمود.

نکته ۴: خودرویی که گردش چرخ آن به راحتی انجام نمی‌پذیرد (مثلا در اثر خرابی توپی چرخ، خرابی بلبرینگ، درگیر بودن دایم لنت و …) منجر به گرم شدن روغن ترمز می‌شود. با گرم شدن روغن ترمز هم ویژگی‌های آن از بین می‌رود و هم در اثر جوش آمدن روغن، تولید حباب هوا در مجرای سیستم ترمز خواهد شد. بنابراین توصیه می‌شود همیشه نحوه گردش چرخ را تست نمایید.