واتر پمپ مزدا ۳۲۳:

همانطور که می‌دانید واتر پمپ عهده‌دار گردش آب در مسیر‌های سیستم خنک‌کاری خودرو می‌باشد.

 

* علایم خرابی واتر پمپ مزدا ۳۲۳:

۱) شنیدن صدای قرقر در قسمت واتر پمپ و چکه کردن آب از زیر پولی میل‌لنگ:

در اثر این خرابی: سیستم آب کم می‌کند – دمای موتور بالا و پایین می‌شود.

۲) عدم چرخش آب در مدار سیستم:

در اثر این خرابی: دمای موتور سریع بالا می‌رود و دیر پایین می‌آید و حتی امکان دارد خودرو  مقطعی جوش آورد. علایم اولیه خرابی این قطعه را در سربالایی‌ها به وضوح می‌توان دید.

* تست عدم گردش آب در سیستم:

البته به شرط سالم بودن ترموستات، وقتی ماشین خنک است و امکان باز کردن درب رادیاتور وجود دارد؛ درب رادیاتور را باز کرده خودرو را روشن کنید و به خودرو به صورت مقطعی گاز دهید. باید سطح آب سریع پایین رفته و مجددا به جای اول خود برگردد. (دقت داشته باشید که با بسته بودن ترموستات باز هم این عمل به علت مکش شدید آب ناشی از چرخش واتر پمپ و متراکم کردن مقطعی آب انجام می‌شود).

* دلایل عدم گردش آب در سیستم:

۱) شل بودن یا پاره شدن تسمه دینام؛

۲) جدا شدن شفت واترپمپ از پره و چرخش هرز شفت درون پره‌ واترپمپ؛

۳) صاف شدن پره‌های واترپمپ در اثر وجود رسوب و یا خوردگی؛

۴) خرابی و بسته ماندن ترموستات. (البته به علت وجود سوپاپ مقدار بسیار بسیار اندکی جریان وجود خواهد داشت. همانطور که میدانید این سوپاپ صرفا جهت انجام هواگیری تعبیه شده است)؛

۵) گرفتگی لوله‌های رادیاتور و یا وجود شی در شیلنگ‌های آب.