میله‌های ژامبون (نگهدارنده فک متحرک) مزدا ۳۲۳:

میله‌های ژامبون مزدا ۳۲۳ میله‌هایی هستند که نقش ریل جهت جتحرک سازی فک متحرک سیلندر ترمز چرخ جلو را دارا می‌باشند. در هر سیلندر دو عدد میله ژامبون به شرح ذیل وجود دارد:

الف) میله ژامبون ساده: این میله که در عکس شماره ۱ دیده می‌شود در قسمت بالای سیلندر نقش ریل را ایفا می‌کند.

ب) میله ژامبون دارای ضربه‌گیر: این میله که در عکس شمار ۲ دیده می‌شود در قسمت پایین سیلندر نقش ریل و لرزش یا ضربه‌گیری را بر عهده دارد.

نکته: دقت شود که حتما در زمان تعویض از نوع اصلی خریداری شود.

شکل ۱: میل ژامبون ساده

شکل ۲: میل ژامبون دارای ضربه‌گیر

علایم خرابی میله‌های ژامبون مزدا ۳۲۳:

الف) معمولا در میله ژامبون ساده: ساییدگی پیدا می‌شود

ب) در میله ژامبون دارای ضربه‌گیر: له شدگی و باد کردن لاستیک ضربه‌گیر

ج) در هر دو نوع میله علایم خرابی به این صورت است که دایم در زمانی که خودرو در جاده ناهموار قرار می‌گیرد، از چرخ‌های جلو صدای تق تق شنیده می‌شود. در این حالت یا میله بالا خیلی ساییده شده یا لاستیک میله پایین کنده شده است.

د) اگر دایم دیسک ترمز داغ می‌کند و لنت‌ها زود تمام می شود و علت به لوازم پمپ ترمز و سیلندر ترمز ارتباطی ندارد، در این حالت حتما لاستیک ضربه‌گیر میل ژامبون پایین باد کرده است.

نکته: خواهشمندم به هیچ وجه گردگیرها و به خصوص لاستیک ضربه‌گیر میل ژامبون را با گریس پایه کلسیم، روغن معمولی، روغن ترمز و … آغشته نکنید. این مواد منجر به باد کردن لاستیک ضربه‌گیر و فاسد شدن زودهنگام آن می‌شود. توصیه این است که از (گریس پلاستیک: یا همان گریس چرخ دنده پرینترها و دستگاه های کپی -چرخ دنده هایی که در معرض حرارت هستند گریس پلاستیک مقاوم در برابر حرارت دارند و منظور این نوع گریس است- یا Rubber Grease) استفاده شود این گریس معمولا گریس پایه لیتیم و سیلیکون می‌باشد و قادر است دمای بسیار بالا را تحمل کند. این گریس را به عنوان مثال در ایران هم اکنون شرکتی به نام “شرکت گپو” تولید می‌کند. رنگ آن بسیار زیبا و معمولا آبی روشن، سبز روشن و یا قرمز روشن است.