دینام مزدا ۳۲۳:

دینام و یا همان ژنراتور مزدا ۳۲۳ عهده‌دار برق‌رسانی به سیستم و شارژ باطری می‌باشد. دینام نیروی چرخش خود را به واسطه تسمه از پولی میل‌لنگ می‌گیرد.

*نحوه تست سلامت دینام مزدا ۳۲۳:

۱) با استفاده از دستگاه دیاگ (مطمئن‌ترین روش)؛

۲) با استفاده از اهم‌متر (این مورد در بخش تست سلامت باطری تشریح شده است).

* نحوه باز کردن دینام مزدا ۳۲۳:

۱) کابل اتصال منفی خودرو را از باطری جدا نمایید؛

۲) ضامن پورت (کانکتور) شماره ۲ را فشار داده و پورت را از دینام جدا کنید؛

۳) ضامن محافظ کابل مثبت را آزاد و درپوش مربوطه را باز کنید. این درپوپ لولایی است و مراقب باشید در حین انجام کار آسیب نبیند؛

۴) با انجام مرحله (۳) پیچ نگهدارنده کابل مثبت دینام را باز کنید و کابل را که در عکس فوق شماره ۱ می‌باشد را آزاد نمایید؛

۵) هر دو عدد پیچ تنظیم دینام (جهت سفت یا شل کردن تسمه) را شل کنید؛

۶) تسمه را از حول پولی دینام آزاد کنید؛

۷) پیچ نگهدارنده دینام (در زیر دینام قرار داد و با آچار تخت شماره ۱۴ یک سر رینگی باز می‌شود) را کاملا باز کنید؛

۸) در حالتیکه دینام را با یک دست نگه داشته‌اید، هر دو پیچ تنظیمی دینام را باز کنید و دینام را بدون اینکه به خودش و یا لوله‌های هیدرولیک و کولر آسیبی برسد از داخل موتور خارج کنید.

شکل ۲: نحوه باز کردن دینام به صورت تصویری

الف) بعد از جدا کردن پورت و کابل مثبت دینام، با آچار شماره ۱۴ نسبت به شل کردن پیچ فوق اقدام نمایید. (نکته در صورت تمایل به خارج کردن کامل دینام این پیچ باید کاملا باز شود. دقت داشته باشید که در هنگام بستن دینام واشر فنری چاکدار زیر پیچ را با ضربه آرام به سمت چپ هدایت کنید. عدم انجام این مهم باعث می شود تا فک های دینام به راحتی در طرفین فک پایه نگهدارنده دینام قرار نگیرد.

ب) با آچار بکس شماره ۱۲ نسبت به شل کردن پیچ شماره ۱  و سپس پیچ شماره ۲ اقدام نمایید. به راحتی خواهید دید دینام به سمت جلو خم شده و تسمه شل می شود.در زمان بستن دینام و سفت کردن تسمه دقت کنید که پس از تنظیم سفتی تسمه دینام با پیچ شماره ۲ (شلی تسمه با فشار انگشت شست به میزان یک سانتی متر می باشد)، پیچ شماره ۱ حتما سفت شود. عدم سفت کردن آن منجر به ۱- شل شدن آرام تسمه دینام و ۲- کج قرار گرفتن دینام و نخ نما شدن تسمه دینام و پاره شدن آن و یا خارج شدن تسمه دینام از جایگاه خود خواهد شد.

نکته: میزان سفتی تسمه دینام باید حتما با دقت اندازه گیری شود. در صورتیکه از تسمه نو استفاده می کنید بعد از مدتی می بایست مجددا به تنظیم تسمه دینام مبادرت ورزید. شل بستن تسمه دینام منجر به (۱- کاهش ولتاژ برق تولیدی ۲- کاهش سرعت گردش واترپمپ ۳- کاهش سرعت گردش آب در موتور و گرم شدن موتور و ۴- کاهش فاصله زمانی زدن فن) خواهد شد.