دیسک چرخ جلو مزدا ۳۲۳:

دیسک چرخ صفحه‌ای است فلزی که کنترل آن از نظر تاب داشتن و همچنین ضخامت بسیار اهمیت دارد.

از جمله دلایل تاب داشتن دیسک استفاده از لنت نامرغوب و درنتیجه تولید گرمای بیش از حد و همچنین تماس ناگهانی دیسک گرم با آب می‌باشد. زمانی راننده محترم متوجه می‌شود دیسک چرخ جلو تاب دارد که در هنگام ترمز ناگهانی خودرو، لرزش شدید و بنابراین کیفیت بسیار پایین ترمز را حس می‌کند. ضمنا با دستگاه مخصوص که معمولا در تراشکاری‌ها موجود است نیز می‌توان تاب داشتن دیسک را کنترل کرد. در صورت تاب داشتن دیسک حتما باید آن را تعویض و از نوع اصلی استفاده نمود.

در مزدا ۳۲۳ ضخامت دیسک نو ۲۲ میلیمتر است. در صورتیکه دیسک چرخ لبه دار شده باشد می‌بایست توسط ماشین مخصوص و سه نظام تراشکاری ماشینکاری شود و سطح آن نیز توسط دستگاه به طور کامل پرداخت گردد. نکته مهم اینکه در صورتیکه ضخامت دیسک از ۲۰ میلیمتر کمتر شود آن دیسک می‌بایست تعویض گردد. (بنابراین حداکثر میزان استاندارد کاهش ضخامت دیسک ۲ میلیمتر است)

علت تعویض این است که کیفیت ترمز شدیدا کاهش می‌یابد چون: پیستون ترمز بیشتر از مقدار استاندارد از داخل سیلندر (کالیپر) جهت ترمز خارج می‌شود. با خارج شدن بیش از حد پیستون از داخل سیلندر و هنگام ترمز گرفتن، پیستون داخل سیلندر به سمت پایین مقداری کج می‌شود. بنابراین در هنگامیکه پا را از روی ترمز برمی‌دارید پیستون مثل همیشه راحت و سریع به عقب بر نمی‌گردد. هم دیسک گرم و معیوب می‌شود. هم لنت زود تر تمام می‌شود. هم روغن ترمز گرم شده و داخل آن ایجاد هوا می‌شود.

بنابر این:

ضخامت دیسک جلو در حالت استاندارد بین ۲۰ الی ۲۲ میلیمتر است.