وایر مزدا ۳۲۳:

در خودرو مزدا ۳۲۳ دو نوع وایر وجود دارد:

شکل ۱: نمایش انواع وایر در موتور ZM

1) وایر استوانه‌ای یا لوله‌ای (قطعه‌های شماره ۴ در عکس فوق)

۲) وایر سیمی (از جنس ابریشم) (قطعه‌های شماره ۲ در عکس فوق)

وایر سیمی نیز خود شامل دو نوع است:

۲-۱) وایر سیمی مربوط به سیلندر شماره ۱

۲-۲) وایر سیمی مربوط به سیلندر شماره ۳

*نحوه تست سلامت اهمی وایر‌ها:

شکل ۲: تست سلامت وایر‌های سیمی (ابریشمی) مزدا ۳۲۳ با اهم‌متر

وایر‌های سیمی مزدا ۳۲۳ سیلندر ۳ و ۱ از نظر مقاومت و طول با یکدیگر متفاوت هستند. در جدول زیر تفاوت وایر‌های مذکور در موتور‌های ZM و FS قابل ملاحظه است. در ایران موتور‌های ZM معمول می‌باشد. مقاومت وایر شماره یک، ۳.۳ الی ۷.۸ کیلو اهم و وایر شماره سه، ۲.۹ الی ۶.۹ کیلو اهم می‌باشد. به هیچ عنوان وایر خارج از رنج تعریف شده را روی ماشین نصب نکنید.

شکل ۳: نمایش مقاومت وایر‌ها

نکته ۱: همیشه وایر‌ها را از نظر سلامت ظاهری (به جهت نداشتن برق دزدی)  و اهمی تست کنید.

نکته ۲: در هنگام تعویض وایر‌ها حتما دقت کنید که از نوع اصلی خریداری و نصب گردد.

نکته ۳: به هیچ وجه از وایر‌های سیمی (سیم معمولی – مس) استفاده نکنید. سیم نوع اصلی وایر از جنس ابریشم مخصوص می‌باشد.

* دیگر روش‌های تست سلامت وایر مزدا ۳۲۳:

۱) زمانیکه خودرو کاملا سرد است، در یک مکان تاریک با یک عدد اسپری آب روی وایرها بپاشید. مراقب باشید کویل‌ها و پورت‌های آن خیس نشود. سپس خودرو را روشن کنید. اگر اطراف وایر جرقه دیدید نسبت به تعویض وایر اقدام نمایید؛

۲) دفرمه شدن، زخمی شدن روکش سیم ابریشمی وایر و یا گشاد و ترک دار شدن نگه‌دارنده‌های وایر به کویل و شمع.

نکته ۴: به هیچ وجه جهت تست سلامت وایر و یا کویل، وایر را در حالیکه خودروی شما روشن می‌باشد از شمع جدا نکنید. این عمل منجر به نوسان شدید ولتاژ خودرو و نهایتا آسیب به PCM (کامپیوتر) خودروی شما می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *