پمپ هیدرولیک مزدا ۳۲۳:

در این بخش اجزای تشکیل دهنده پمپ هیدرولیک مزدا ۳۲۳ ارائه می شود. در ادامه نیز به علایم و دلایل خرابی پمپ هیدرولیک و نهایتا نحوه تعمیر و مونتاژ پمپ هیدرولیک نیز توضیح داده خواهد شد.

الف) اجزای تشکیل دهنده پمپ هیدرولیک مزدا ۳۲۳:

شکل ۱: اجزای تشکیل دهنده پمپ هیدرولیک مزدا ۳۲۳

اجزای تشکیل دهنده پمپ هیدرولیک مزدا ۳۲۳ شامل موارد ذیل می باشد:

۱- بدنه اصلی پمپ ۲- پیچ خروجی و فشار قوی پمپ ۳- پولی و شفت پمپ ۴- فشار شکن پمپ ۵- درپوش فشار شکن پمپ ۶- فنر فشار شکن پمپ ۷- سنسور فشار پمپ
۸- خار نگهدارنده شفت ۹- هوزینگ ۱۰- صفحه هوزینگ ۱۱- پره های روتور ۱۲- روتور ۱۳- درب پمپ ۱۴- پیچ های پمپ

ب) علایم و دلایل خرابی پمپ هیدرولیک مزدا ۳۲۳:

در این بخش به دلایل شنیدن صدای زوزه (در اصطلاح نویز) از پمپ هیدرولیک و همچنین دلایل خرابی پمپ هیدرولیک و سفت شدن فرمان در هنگام گردش به چپ و راست (به شرط سالم بودن سیستم تعلیق و کف گردهای کمک فنر و جعبه فرمان) پرداخته می شود.

**** دلایل ایجاد نویز در پمپ هیدرولیک شامل موارد زیر می شود:

۱- کاهش سطح روغن (و عدم رعایت سطح روغن در بین علامتهای min  و max)؛

۲- تخلیه شدن کامل روغن و آسیب رسیدن به روتور، پره ها و هوزینگ؛

۳- گذاشتن نایلون زیر درب مخزن روغن و ممانعت از ورود و خروج هوا به درون مخزن؛

۴- خرابی دو عدد اورینگ داخلی پمپ؛

۵- خرابی اورینگ لوله ورودی روغن هیدرولیک به پمپ و یا اورینگ زیر درب پمپ هیدرولیک (در این حالت در ۷۰ درصد موارد علاوه بر شنیده شدن نویز داخل مخزن کف تولید می شود) ؛

۶- وجود هوا در مدار؛

۷- انسداد توری مربوط به لوله برگشت روغن به داخل مخزن؛

۸- کاهش کیفیت روغن هیدرولیک و یا عدم استفاده از روغن استاندارد؛

۹- بیش از حد سفت کردن تسمه هیدرولیک؛

۱۰- شل بودن درب پمپ هیدرولیک.

**** دلایل خرابی پمپ هیدرولیک و سفت شدن فرمان شامل موارد زیر می شود:

۱- عدم توجه به موارد فوق (دلایل ایجاد نویز)؛

۲- جمع شدن پلیسه داخل توری و مجرای چهار گانه فشار شکن پمپ هیدرولیک.

ج) تعمیر و مونتاژ پمپ هیدرولیک مزدا ۳۲۳:

توجه ۱: پس از جدا کردن و تفکیک کامل اعضای پمپ نسبت به شستشوی قطعات با اسپری WD40 و نهایتا فشار باد اقدام نمایید. توجه کنید به هیچ عنوان از بنزین، تینر، اسپری انژکتور شور و نفت استفاده نکنید.

توجه ۲: در صورت خرابی اورینگ ها و کاسه نمد نسبت به تعویض آنها اقدام نمایید. قبل از بستن اورینگها و فشار شکن حتما آنها را به روغن هیدرولیک آغشته کنید.

توجه ۳: قبل از باز کردن پمپ بعضی از مشکلات را می توان از ظاهر پمپ تشخیص داد. بدنه پمپ را محکم نگه دارید. پولی را به آرامی به سمت داخل و بیرون پمپ حرکت دهید. در پمپ نو ۰.۵ میلیمتر حرکت داریم. در پمپ استوک حداکثر میزان مجاز حرکت پولی ۱.۵ میلیمتر است. اگر میزان تحرک بیشتر باشد، دو عدد اورینگ داخی نیاز به تعویض دارد. (ضخامت استاندارد همه اورینگها ۲.۵ میلیمتر است). پس از تست حرکت پولی در جهت داخل و خارج پمپ، حال پولی را به طرفین حرکت دهید (با دقت خیلی خیلی بالایی این مساله را بررسی کنید). هیچگونه تحرک اضافی نباید باشد و به عبارت دیگر شفت پولی باید کاملا توسط پمپ احاطه شده باشد. عدم توجه به این نکته منجر به روغن ریزی از سمت کاسه نمد (تعویض کاسه نمد و اورینگ هیچگونه کمکی نمی کند و باید حتما پوسته اصلی پمپ و یا شفت، هر کدام که خراب است تعویض شود) و همچنین خراب شدن سریع هوزینگ و کچل شدن پره ها و ایجاد صدای زوزه در پمپ و نهایتا کاهش فشار پمپ می شود.

توجه ۴: حتما قبل از بستن هوزینگ، داخل آن را رویت کنید…. باید کاملا براق باشد و اثر تو رفتگی و کچل شدگی نداشته باشد. بسیاری مواقع در اثر کارکرد زیاد یا فاسد شدن روغن و عدم تعویض به هنگام آن و یا بدون روغن ماندن پمپ هیدرولیک، در هنگام چرخش پره ها، داخل هوزینگ که بیضی شکل است و پره ها داخل آن محیط در حال چرخش و باز و بسته شدن هستند، یک یا چند قسمت تو رفتگی ایجاد می شود طوریکه کاملا مشهود است و با کشیدن ناخن داخل هوزینگ مشخص می شود. در این حالت حتما باید هوزینگ تعویض شود. این حالت علت اصلی زوزه کشیدن پمپ هیدرولیک است و عامل اصلی ایجاد پلیسه درون مجراهای روغن و جعبه فرمان و مخزن روغن می باشد. در مواردی که این چاله در اثر “گشاد شدن محل گردش شفت در داخل پوسته” ایجاد می شود، تعویض هوزینگ فایده ندارد و حتما مجموعه هوزینگ، شفت، پوسته و پره ها با هم تعویض شوند. ضمنا وضعیت پره ها را نیز بررسی کنید. در بسیاری موارد خرابی هوزینگ باعث خرابی پره ها هم می شود.

توجه ۵: حتما در هنگام مونتاژ پمپ، وضعیت پره ها و هوزینگ به شرح ذیل بررسی شود:

الف) بررسی قسمت صیقلی پره هاست که در ارتباط و تماس دایم با بدنه داخلی هوزینگ می باشد. دقت کنید که تک تک پره ها را قبل از قرار دادن در شیار های روتور (شکل شماره ۶) مقابل نور قرار داده و از صیقلی بودن و کچل نبودن ۱- محل تماس پره ها با هوزینگ و ۲- بخش سطحی و جلویی از قسمت دو بخشی هر پره (توضیح در شکل شماره ۶ وجود دارد) اطمینان حاصل کنید.

ب) ضمنا قبل از جاگذاری روتور و پره، قسمت صیقلی پره ها را که در تماس مستقیم با بدنه داخلی هوزینگ است را با دست به هوزینگ چسبانده و دقت کنید سطح صیقلی کاملا مماس با سطح هوزینگ باشد و هیچگونه نوری از زیر آن عبور نکند.

توجه ۶: در صورتیکه شفت پمپ لغزش جانبی ندارد و صرفا به سمت داخل و خارج می شود (بیشتر از حد استاندارد قید شده در بند ۳) حتما باید اورینگهای زیر صفحه هوزینگ تعویض شود.

توجه ۷: در مواردی که پمپ هیدرولیک نیاز به تعویض هوزینگ دارد، به هیچ وجه هوزینگ را به تراشکاری جهت صاف کردن و پرداخت تورفتگی های ایجاد شده نبرید. این کار اشتباه، علیرغم از بین بردن صدای زوزه پمپ؛ منجر به کاهش فشار روغن و به تبع کاهش سرعت گردش فرمان می شود.

توجه ۸: مراقب باشید به هیچ یک از قطعات ضربه وارد نشود. همچنین پره های داخل روتور به راحتی و به صورت عادی و روان عقب و جلو شوند.

توجه ۹: همیشه مراقب پولی پمپ هیدرولیک باشید و به هیچ وجه اجازه ندهید تسمه را با قرار دادن جسم خارجی روی آن و استارت زدن خارج کنند. تاب داشتن پولی منجر به خراب شدن محل گردش شفت و به تبع خرابی هوزینگ و روغن ریزی از ناحیه کاسه نمد پمپ و کاهش فشار پمپ خواهد شد.

توجه ۱۰: پمپ هیدرولیک نباید بدون روغن بماند و همچنین نباید فرمان را در انتهای سمت راست و یا چپ نگه داشت. این مساله منجر به بالا رفتن ناگهانی و بسیار بالای دمای پمپ شده و کارکرد آن را برای همیشه مختل می کند.

توجه ۱۱: خراب بودن سیستم تعلیق، جعبه فرمان، خنک کن روغن هیدرولیک، کثیف بودن صافی داخل مخزن روغن، گردش به چپ و راست فرمان در حالت ساکن بودن خودرو و حتی غیر استاندارد بودن ضخامت لاستیک ها؛ پمپ هیدرولیک را سریع تر فرسوده و خراب می کند.

توجه ۱۲در پمپ هیدرولیک اصلی تعداد پره ها ۱۰ عدد می باشد و در مدل غیر اصلی تعداد پره ها ۱۲ عدد می باشد. حتما پمپ هیدرولیک و قطعات داخل آن را از نوع اصلی انتخاب کنید.

توجه ۱۳: مشخصات روغن هیدرولیک مورد استفاده در مزدا ۳۲۳ عبارت است از  ATF: M III  یا DEXTRON II.

شکل ۱: بررسی شفت و پوسته پمپ بر اساس مطالب فوق

شکل ۲: قرار دادن شفت و اورینگها درون پوسته

 شکل ۳: قرار دادن صفحه هوزینگ

  شکل ۴: قرار دادن هوزینگ

 شکل ۵: قرار دادن روتور

 شکل ۶: قرار دادن پره ها

 شکل ۷: قرار دادن خار

 شکل ۸: قرار دادن میله ها در جایگاه های خود و بستن آرام درب پمپ

 شکل ۹: بستن پیچهای پمپ به صورت ضربدری و آرام

 شکل ۱۰: بستن فشار شکن

 شکل ۱۱: قرار دادن فنر روی فشار شکن

 شکل ۱۲: بستن درپوش فشار شکن

 شکل ۱۳: بستن سنسور فشار پمپ