اختلالات سیستم خنککاری مزدا ۳۲۳:
گرم کردن، داغ کردن و یا جوشآوردن خودروی مزدا ۳۲۳
مزدا ۳۲۳ یکی از خودروهایی میباشد که با وجود طراحی فن تک دور اما در صورت نگهداری صحیح خودرو به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی موتور آن گرم، داغ و یا حتی جوش نمیآورد.
همانطور که متوجه شدید از سه واژه “گرم کردن”، “داغ کردن” و “جوش آوردن” بحث شد.
۱- “گرم کردن” زمانی است که علیرغم به موقع روشن شدن فن خودرو، آمپر ماشین بالا و سپس پایین میآید.
۲- “داغ کردن” زمانی است که یا (رادیاتور خالی از آب شده) و یا (گردش آب در اثر بسته ماندن ترموستات متوقف شده و رادیاتور عملا خنک است). در نتیجه آمپر آب معمولا با تاخیر تا انتها بالا رفته و دیگر پایین نیاید. پس از گذشت مدتی بخار آب وارد رادیاتور شده و شروع به تخلیه از طریق مخزن انبساط می کند. در این حالت موتور در اصل داغ می شود اما علایم آن در رادیاتور خودرو مشهود نیست.
۳- “جوش آوردن” زمانی است که آمپر ماشین بالا رفته و پایین نمیآید (یا دیر پایین میآید) و آب رادیاتور نیز در حال جوشیدن و همراه با فشار از طریق مخزن انبساط در حال تخلیه شدن است.
۴- “حالت عادی” زمانی است که آمپر ماشین در هر شرایطی ثابت باشد. (معمولا آمپر مقداری از وسط پایینتر است. تقریبا اگر بشماریم روی درجه شماره ۹ قرار میگیرد).
تبصره: گاهی ممکن است آمپر آب بالا رود اما با استفاده از دستگاه دیاگ متوجه شویم که فن به موقع عمل میکند. چنین وضعیت و یا وضعیتهای خاص مشابه را بعدا به طور کامل توضیح میدهیم.
* برخی دلایل ایجاد اختلال در سیستم خنککاری خودروی مزدا ۳۲۳:
۱- گیر کردن ترموستات در حالت بسته بودن آن ۲- خرابی فشنگی یا همان سنسور دمای آب ۳- خرابی درب رادیاتور ۴- بسته بودن مجرای آب در رادیاتور، شیلنگها و یا محفظههای موتور ۵- خرابی واتر پمپ ۶- خرابی رلهها و یا فیوز ۷- حجم بالای گاز کولر ۸- گردش سخت چرخها در اثر خرابی ترمز و یا … ۹- تنظیم نامناسب موتور و به هم خوردن تعادل نسبت سوخت به هوا ۱۰- خرابی دینام، باطری، کمپرسور کولر و یا سیمکشی خودرو ۱۱- خرابی فن رادیاتور یا کولر ۱۲- اتصال بدنه نامناسب ۱۳- گردش برعکس فن رادیاتور یا کولر ۱۴- خرابی پی سی ام (کامپیوتر) ۱۵- عدم استفاده از ضدیخ و یا حتی ترکیب مناسب آن با آب ۱۶- هوا کشیدن سیستم گردش آب ۱۷- حرکت دایم خودرو در وضعیت دنده سنگین و در شیب بسیار تند ۱۸- خرابی تسمه دینام و یا شل بودن آن |
۱۹- خرابی پولی سر میل لنگ ۲۰- به هم خوردن تایم موتور و فیلر شیمهای سوپاپ خودرو ۲۱- کف تراشی بیش از حد مجاز و استاندارد خودرو ۲۲- کمبود روغن و یا کاهش فشار آن ۲۳- استفاده نامناسب و نامتعارف و بیش از توان ولتاژ برق ماشین ۲۴- خرابی درجه پشت آمپر ۲۵- خرابی واشر سرسیلندر ۲۶- بسته بودن منافذ رادیاتورهای کولر و آب و یا حتی جلو پنجره خودرو ۲۷- عدم وجود انحنا در شکل هندسی رادیاتور کولر و آب ۲۸- عدم رعایت فاصله یکسان در همه جای رادیاتور کولر و آب از یکدیگر ۲۹- عمود نبودن دو رادیاتور کولر و آب نسبت به سطح زمین ۳۰- استفاده از روغن موتور نامناسب ۳۱- عدم استفاده از ضدیخ و ترکیب مناسب آن ۳۲- اختلال در عملکرد سیستم برق رسانی به خصوص کویل ۳۳- عدم تنظیم مناسب و ناهماهنگی فیلر شمعهای خودرو ۳۴- اختلال در عملکرد (نوسان ولتاژ) یکی از سنسورهای اکسیژن، دریچه گاز و MAF ۳۵- …. |