وایر مزدا ۳۲۳:
در خودرو مزدا ۳۲۳ دو نوع وایر وجود دارد:
شکل ۱: نمایش انواع وایر در موتور ZM
1) وایر استوانهای یا لولهای (قطعههای شماره ۴ در عکس فوق)
۲) وایر سیمی (از جنس ابریشم) (قطعههای شماره ۲ در عکس فوق)
وایر سیمی نیز خود شامل دو نوع است:
۲-۱) وایر سیمی مربوط به سیلندر شماره ۱
۲-۲) وایر سیمی مربوط به سیلندر شماره ۳
*نحوه تست سلامت اهمی وایرها:
شکل ۲: تست سلامت وایرهای سیمی (ابریشمی) مزدا ۳۲۳ با اهممتر
وایرهای سیمی مزدا ۳۲۳ سیلندر ۳ و ۱ از نظر مقاومت و طول با یکدیگر متفاوت هستند. در جدول زیر تفاوت وایرهای مذکور در موتورهای ZM و FS قابل ملاحظه است. در ایران موتورهای ZM معمول میباشد. مقاومت وایر شماره یک، ۳.۳ الی ۷.۸ کیلو اهم و وایر شماره سه، ۲.۹ الی ۶.۹ کیلو اهم میباشد. به هیچ عنوان وایر خارج از رنج تعریف شده را روی ماشین نصب نکنید.
شکل ۳: نمایش مقاومت وایرها
نکته ۱: همیشه وایرها را از نظر سلامت ظاهری (به جهت نداشتن برق دزدی) و اهمی تست کنید.
نکته ۲: در هنگام تعویض وایرها حتما دقت کنید که از نوع اصلی خریداری و نصب گردد.
نکته ۳: به هیچ وجه از وایرهای سیمی (سیم معمولی – مس) استفاده نکنید. سیم نوع اصلی وایر از جنس ابریشم مخصوص میباشد.
* دیگر روشهای تست سلامت وایر مزدا ۳۲۳:
۱) زمانیکه خودرو کاملا سرد است، در یک مکان تاریک با یک عدد اسپری آب روی وایرها بپاشید. مراقب باشید کویلها و پورتهای آن خیس نشود. سپس خودرو را روشن کنید. اگر اطراف وایر جرقه دیدید نسبت به تعویض وایر اقدام نمایید؛
۲) دفرمه شدن، زخمی شدن روکش سیم ابریشمی وایر و یا گشاد و ترک دار شدن نگهدارندههای وایر به کویل و شمع.
نکته ۴: به هیچ وجه جهت تست سلامت وایر و یا کویل، وایر را در حالیکه خودروی شما روشن میباشد از شمع جدا نکنید. این عمل منجر به نوسان شدید ولتاژ خودرو و نهایتا آسیب به PCM (کامپیوتر) خودروی شما میشود.