کمک فنر عقب مزدا ۳۲۳:

شکل ۱: شمای کلی کمک فنر عقب مزدا ۳۲۳

۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰

**در این بخش به طور کامل به نحوه باز کردن، بررسی، تست و بستن کمک فنر عقب مزدا ۳۲۳ به شرح ذیل می پردازیم:

۱- ضامن نگهدارنده صندلی عقب خودرو را از قسمت صندوق عقب در وضعیت باز قرار می دهیم؛

۲- چراق ترمز عقب را که در روی طاقچه قرار گرفته است را به آرامی جدا می کنیم؛

۳- نگهدارنده صندلی های عقب را آزاد کنید و صندلی ها را مقداری جلو آورید؛

۴- به منظور جدا کردن کاور روی طاقچه خودرو، کلیه نگهدارنده ها و خارهای آن را به آرامی جدا می کنیم. (برای جلوگیری از شکستن نگهدارنده و خارها و حتی خود طاقچه بهتر است ضامن خارها را از درون صندوق آرام به سمت اتاق فشار دهید و سپس به درون اتاق برگشته و خارها را به سهولت از طاقچه جدا کرده و آن را از قسمت عقب به آرامی جدا کنید؛

۵- هر دو مجموعه کمربند ایمنی را با باز کردن پیچ آن جهت دسترسی به پیچ های کمک فنر عقب را باز نمایید؛

۶- گردگیرهای روی کمک فنر را جدا نمایید و نسبت به باز کردن سه عدد پیچ آن اقدام نمایید؛

۷- به آرامی زیر خودرو جک زده تا کمک از قسمت بالا (طاقچه) جدا شود و جهت رعایت مسایل ایمنی حتما زیر خودرو چهار پایه قرار دهید؛

۸- چرخ های خودرو را خارج کرده و جهت رعایت اصول ایمنی و همچنین سهولت کار زیر کاسه چرخ قرار دهید؛

۹- با اسپری WD-40 یا روغن ترمز دو عدد پیچ نگهدارنده کمک فنر، پیچ نگهدارنده سنسور ABS، پیچ نگهدارنده گوشواره موج گیر به کمک فنر، خار نگهدارنده شیلنگ ترمز به کمک فنر را آغشته نمایید؛

۱۰- به ترتیب نسبت به باز کردن : ۱- پیچ نگهدارنده سنسور ABS و ۲- پیچ نگهدارنده گوشواره موج گیر به کمک فنر و ۳- خار نگهدارنده شیلنگ ترمز به کمک فنر و در انتها ۴- دو عدد پیچ نگهدارنده کمک فنر را باز نمایید؛

۱۱- کمک فنر را به آرامی از زیر خودرو خارج نمایید؛

۱۲- می توانید نسبت به علامت گذاری محل نشست کمک فنر در بالا و پایین با لاک غلط گیر اقدام نمایید؛ 

۱۳- با انبر قفلی، واشر نگهدارنده چاکدار زیر پیچ اصلی کمک فنر را محکم نگه داشته و نسبت به شل کردن (نه باز کردن) پیچ اصلی با آچار رینگی اقدام نمایید؛

۱۴- به وسیله فنر جمع کن نسبت به جمع کردن فنر اقدام نمایید؛

۱۵- پیچ اصلی کمک فنر را باز کرده و قطعات را از یکدیگر جدا نمایید؛

 

در ادامه به صورت اجمالی و مصور نحوه باز و بست کمک فنر را آموزش می دهیم:

 ۱- آزاد کردن ضامن صندلی عقب

 

۲- باز کردن چراغ ترمز عقب

 

 ۳- باز کردن خارهای طاقچه

 ۴- باز کردن کمربند ایمنی و گردگیر کمک و همچنین پیچهای کمک فنر

 ۵- استفاده از اسپری WD-40 جهت سهولت باز شدن پیچ ها

 ۶- باز کردن پیچ نگهدارنده سیم ABS و گوشواره موج گیر

 ۷- باز کردن ضامن نگهدارنده شیلنگ ترمز

 ۸- باز کردن دو عدد پیچ اصلی پایه کمک فنر با آچار رینگی شمار ۱۷

 ۹- علامت گذاری موقعیت شروع چرخش فنر و همچنین قسمت بالا و پایین فنر 

 ۱۰- شل کردن پیچ اصلی سر کمک فنر

 ۱۱- جمع کردن فنر توسط فنر جمع کن

 ۱۲- باز کردن کامل پیچ اصلی کمک فنر

 ۱۳- باز کردن کلیه قطعات کمک فنر

 ۱۴- قرار دادن ضربه گیر سالم در داخل گردگیر سالم با استفاده از مایع ظرفشویی

۱۵- بستن گردگیر بر روی کمک فنر و بستن ته آن توسط بست نگهدارنده

۱۶- بررسی موارد زیر در خصوص توپی کمک

 

۱۷- (قرار دادن محافظ فلزی ضبه گیر – لاستیک زیر فنر – فنر – لاستیک بالای فنر – توپی کمک – واشر چاکدار – پیچ اصلی)

۱۸- بستن کمک فنر بر روی خودرو

 

 

نحوه تست سلامت کمک فنر:

۱- از نظر ظاهری سالم باشد و کج نشده باشد؛

۲- روغن ریزی نداشته باشد؛

۳- ساق کمک فنر را با دست تا انتها فشار دهید. در هنگام پایین رفتن می بایست به آرامی و با سرعت ثابت پایین رود. بعد از آن می بایست ساق کمک به خودی خود و با سرعت ثابت تا انتها بالا بیاید.

۴- با تکان دادن ساق کمک فنر، ساق کمک فنر در جای خود نلرزد.

 

نکته ۱: در هنگام سر هم کردن کمک فنر قطعات به ترتیب شامل: (((۱- کمک فنر ۲- ضربه گیر ۳- گرد گیر ۴- محافظ استوانه ای و فلزی ضربه گیر ۴- لاستیک زیر فنر ۵- فنر ۶- لاستیک بالای کمک فنر ۷- توپی ۸- واشر چاکدار ۹- پیچ اصلی))) می باشد؛

نکته ۲: از سالم بودن کلیه قطعات لاستیکی اطمینان حاصل کنید. در هنگام نصب مراقب باشید قطر لاستیکهای نشیمنگاه فنر (در بالا و پایین فنر) در هر دو کمک به یک اندازه باشد. عدم توازن منجر به عدم توازن اتاق خودرو خواهد شد.

نکته ۳: فنر فابریک خود دارای یک علامت رنگی می باشد. این علامت قسمت پایین فنر را مشخص می کند. ضمنا دقت داشته باشید فنر های جلو و عقب خودرو تقریبا مخروطی می باشند که البته در مورد عقب محسوس تر است و تقریبا استوانه به نظر می رسد. ضمنا فنرهای (جلو و عقب) خودرو از قسمت پایین به راحتی روی زمین قرار نمی گیرد و با رها کردن می افتد اما اگر قسمت بالایی فنر ها (جلو و عقب) را بر روی زمین قرار دهیم به راحتی روی زمین قرار می گیرد.

نکته ۴: در هنگام قرار دادن “فنر” در “کمک فنر” دقت کنید سر و ته “فنر” در نشیمنگاه نعلبکی های کمک فنر قرار گیرد. ضمنا زائده فلزی مشکی روی توپی نیز به سمت چرخ باید قرار گیرد. این زایده جهت تعیین زاویه کمبر و کستر چرخ اهمیت دارد، پس به درست قرار گرفتن زائده توپی و همچنین درست قرار گرفتن کلیه قطعات کمک فنر دقت کنید. (البته در چرخ عقب امکان اشتباه قرار گرفتن توپی در جای خود به ندرت پیش می آید چون فقط سه عدد پیچ نگه دارنده دارد و محلشان مشخص است. این نکته در مواردی است که یکی از پیچ های توپی از ته شکسته شده باشد)

نکته ۵: تفاوت باز کردن پیچ اصلی کمک فنر جلو با عقب در این است که: پیچ اصلی کمک فنر عقب پس از جدا کردن کامل کمک فنر و با نگهداشتن واشر چاکدار از خودرو شل می شود اما پیچ اصلی کمک فنر جلو قبل از باز شدن کمک فنر از خودرو، باید شل شود.

نکته ۶: دلیل عمده پاره شدن گردگیر کمک فنر عقب: ۱- خراب شدن کمک و خالی کردن آن ۲- نبستن آن به بدنه کمک از پایین گردگیر ۳- طراحی بسیار بد بست فلزی کمک فنر (برای رفع این مساله و نبستن گردگیر از پایین می توان اطراف بست فلزی را چسب کنید (به منظور صیقلی کردن اطراف بست). بست فلزی در شکل شماره ۲ نشان داده شده است:

شکل ۲: بست فلزی کمک فنر

نکته ۷: نکته بسیار مهم: مهمترین علامت خرابی کمک فنر پاره شدن دایم گردگیر است.

نکته ۸: در هنگام بستن نهایی کمک های عقب (همانطور که عنوان شد باید زاویه توپی و به تبع ساق کمک به صورت قرینه و زاویه دار برای هر دو رعایت شود) دقت شود که چاک روی ساقهای کمک را باید قبل از سفت کردن کامل پیچ اصلی، به سمت هم قرار داد. به عبارت دیگر چاکها رو در رو هستند نه زاویه دار (بر عکس کمک جلو که زاویه دار است).

نکته ۹: دقت شود هر وقت احساس شد که یکی از کمک های عقب خراب شده است باید هر دو کمک تعویض شود. این اصل برای کمک های جلو نیز صادق است.

کمک فنر فابریک عقب با مارک Tokico شناخته شده است. این کمک از نوع روغنی-گازی می باشد.